dimarts, 10 de març del 2009

Premià de Mar incorpora millores en la gestió de l'enllumenat que permeten estalvis de fins el 60%


Idees (3)


ACN // 09.03.2009 20.49 h tac Ref. 479766


Premià de Mar (ACN).- El mig centenar de fanals de la riera de Premià de Mar es poden controlar individualment a través d'un nou sistema de gestió de l'enllumenat impulsat per l'empresa Sece. L'avenç permet també detectar averies i controlar la potència dels fenals. D'aquesta manera, no només es podrà encendre o apagar un nombre determinat de llums i no tota una zona del poble, segons les necessitats, sinó que també es podrà regular la seva intensitat. Aquest conjunt de millores, afegides al canvi de les bombetes per unes de més eficients, poden suposar un estalvi de fins al 60% en el consum. L'alcalde premianenc, Miquel Buch, assegura que es tracta d'un avenç molt 'potent' des del punt de vista econòmic i mediambiental.


tac 09.03.2009 20.49 h // Jordi Pujolar // ACN tac Ref. 479766

El nou sistema de telegestió eficient de l'enllumenat públic de Premià de Mar permet un control, fanal a fanal, gràcies a uns controladors que s'instal·len a la base de cada farola i que envien la informació en temps real a través d'Internet. Els gestors de l'enllumenat poden així detectar possibles avaries i controlar l'encesa i l'apagada, així com la seva intensitat.

Un dels enginyers de l'empresa Sece, Francesc Pecanins, explica que el sistema no requereix fer cap nova instal·lació en la xarxa d'enllumenat, ja que és compatible amb el cablejat existent. Paral·lelament s'estan canviant les bombetes per unes altres de baix consum d'una tonalitat més groguenca. En alguns casos s'estan posat bombetes leds, que suposen un estalvi encara major.

En total, aquest conjunt d'iniciatives poden suposar estalvis de fins al 60% en el consum energètic. L'alcalde de Premià de Mar, Miquel Buch, diu que es tracta d'una iniciativa molt 'potent' des del punt de vista econòmic i mediambiental. De moment, aquesta tecnologia s'ha instal·lat a mode de prova pilor a la riera de Premià de Mar, on hi ha una cinquantena de fanals.

dijous, 5 de març del 2009

Torredembarra renuncia a traslladar part dels edificis previstos a Muntanyans II


ELPUNT.CAT 05/03/09

L'Ajuntament veu impossible ara aturar així el pla parcial i critica la falta de col·laboració de la Generalitat i l'Estat



L'última solució apuntada pel govern municipal de Torredembarra per resoldre el conflicte entorn del pla parcial Muntanyans II, el trasllat de part dels 550 edificis previstos a uns altres terrenys del municipi per minimitzar-ne així l'impacte, ha quedat en via morta. L'Ajuntament torrenc ha descartat finalment aquesta opció ja que la considera inviable pel gran volum d'edificabilitat que caldria encabir en un altre espai. L'alcalde de Torredembarra, Daniel Masagué (CiU), assegura que s'ha fet «tot el que s'ha pogut» i retreu a la Generalitat i al govern espanyol la falta de col·laboració a l'hora de resoldre el tema. L'única via que ara podria aturar el desenvolupament del pla seria el recurs contenciós interposat per la Plataforma Salvem els Muntanyans, pendent de sentència.

Després que l'estiu passat es produís un relleu al capdavant del govern torrenc, el nou executiu es va marcar la prioritat d'intentar aturar l'edificació del polèmic pla parcial Muntanyans II, un projecte que preveu 550 habitatges entre la via del tren i l'N-340, a tocar d'un espai natural protegit i a prop de la costa. La sortida que més seriosament havia emprès l'executiu local era localitzar uns terrenys al municipi que permetessin traslladar com a mínim una part de l'edificabilitat prevista al pla, que marca fins a 70.000 metres quadrats de sostre edificable.

«Hem hagut de descartar aquesta possibilitat, ja que ens suposava treure un problema d'un punt però crear-ne un de nou en un altre», explica Masagué. El consistori s'havia plantejat l'opció de derivar part dels edificis que la promotora de Muntanyans II tenia compromesos a la zona nord del municipi, pendent encara de desenvolupament, però la solució hauria creat un gran impacte visual. «Estaríem parlant d'edificis de fins a set plantes», explica el batlle torrenc.

Sense ajuda

Tot i que Masagué defensa que s'ha fet «tot el que s'ha pogut» per aturar el projecte, el cert és que amb aquesta renúncia s'esgoten pràcticament totes les vies per evitar la construcció de Muntanyans II. Des de l'Ajuntament torrenc, però, retreuen especialment l'actitud tant del govern espanyol com de la Generalitat, que consideren que han deixat sol el consistori a l'hora de gestionar el conflicte.

«La Generalitat va renunciar a cedir terrenys a altres municipis per poder traslladar-hi l'edificabilitat, i s'han negat a donar-nos recursos econòmics, tot i que CiU ho va sol·licitar als pressupostos d'enguany», lamenta Masagué, que fa poc va tornar a posar-se en contacte amb la direcció general d'Urbanisme per trobar una solució conjunta. A més, l'alcalde torrenc també critica que no s'hagi executat la resolució aprovada pel Parlament de Catalunya ara fa un any i que preveia que les zones lliures de Muntanyans II passessin a formar part de l'espai d'interès natural (EIN) Muntanyans. «La resolució preveia també ampliar la protecció a altres zones edificables del pla que ho requerissin», recorda Masagué.

Pel que fa a l'Estat, des de l'Ajuntament torrenc s'assegura que encara no s'ha tingut constància de la partida de deu milions d'euros que els pressupostos de l'Estat preveuen per a Muntanyans II.

Pendents del contenciós

Els dos recursos contenciosos administratius interposats per la Plataforma Salvem els Muntanyans (contrària al projecte) són ara l'única alternativa que queda a la construcció de Muntanyans II. Els processos judicials pretenen la nul·litat de l'aprovació del pla parcial per part del conseller de Política Territorial, Joaquim Nadal, i de la Comissió d'Urbanisme de Tarragona, i des de la plataforma s'han mostrat esperançats pel seu èxit després que el jutge encarregués un informe independent que va detectar els riscos que la construcció de Muntanyans II podien suposar per a l'espai natural protegit del mateix nom.

Les obres d'urbanització de Muntanyans II van finalitzar fa alguns mesos, però de moment la promotora no ha demanat la llicència per iniciar les edificacions. «Si ens ho demanen, des de l'Ajuntament no ens hi podrem negar», va dir l'alcalde.

dimarts, 3 de març del 2009

Setanta països donaran 3.500 milions d'euros durant dos anys per reconstruir Gaza



La conferència de donants per a la reconstrucció de Gaza ha acordat que aportarà 3.500 milions d'euros durant els pròxims dos anys. La Unió Europea i els Estats Units n'han liderat la conferència, en què s'ha apel·lat, de manera unànime, a l'obertura dels passos de Gaza. El president d'Egipte, Hosni Mubarak, amfitrió de la conferència, ha fet una crida a consolidar l'alto el foc a Gaza. Totes les parts han coincidit que sense una pau duradora, reconstruir Gaza pot ser una temeritat inútil. Per això han demanat que es reprenguin les negociacions de pau, que s'obrin els passos entre Israel i Gaza i que es garanteixi que Hamas no intervindrà en les ajudes als palestins.

Sense una pau duradora, reconstruir Gaza pot ser una acció inútil. Aquest és el missatge en què han coincidit la majoria dels assistents a la Conferència per a la Reconstrucció de Gaza.

L'acte el va inaugurar, ahir al matí, a Sharm al-Sheikh, el president egipci, Hosni Mubarak. "La guerra de Gaza -ha dit- ha descobert la fragilitat del procés de pau al Pròxim Orient".


I la fragilitat és present en aquesta trobada, en què no participen ni Israel ni tampoc Hamas, la força que controla Gaza. Els caps d'estat, de govern i els ministres de més de setanta països s'han compromès a invertir 3.500 milions d'euros durant dos anys per reconstruir un territori que el president francès, Nicolas Sarkozy, ha definit com una presó a cel obert. Per la cap de la diplomàcia nord-americana, però, l'ajut, que es procurarà que Hamas no controli, cal vincular-lo a una solució política. "Tots aquests fons -ha dit Clinton- depenen i estan vinculats a un acord ràpid i a llarg termini".

Si no s'arriba a un acord interpalestí i sense l'aixecament del bloqueig d'Israel sobre la Franja, la reconstrucció és impossible.
A Gaza, mentrestant, els 23 dies de bombardejos israelians han deixat vuit de cada deu palestins sense casa ni feina. Mentre el govern d'Israel preveu doblar els assentaments a Cisjordània amb 73.000 habitatges nous, a Gaza, les famílies continuen al peu de les runes de casa seva.

dilluns, 2 de març del 2009

L'oposició de Torredembarra, molesta perquè té límit de temps als plens



Acusen el govern local de no oferir suficients espais de debat per a la resta de grups polítics
28/02/09 02:00 - Torredembarra - azahara palomares


Escalada de desconfiança entre govern i oposició a l'Ajuntament de Torredembarra. En aquest cas, l'espurna ha estat la decisió de l'alcalde, Daniel Masagué (CiU), de limitar el temps d'intervenció dels grups de l'oposició al torn de precs i preguntes del ple celebrat dijous passat a la nit, una decisió que els grups fora del govern (PSC, ERC i ABG) s'han pres com un atac a la seva participació política.

A la tensió s'hi afegeixen les reiterades queixes per la falta d'espais de debat i col·laboració entre executiu i oposició, i que dijous van ser patents en el rebuig d'una moció per a la creació d'una comissió per a la informació econòmica.


Dijous passat, en arribar al torn de precs i preguntes, l'alcalde torrenc va informar els tres grups a l'oposició que aquella nit tan sols disposarien de trenta minuts per formació política per formular les seves peticions.

L'anunci va provocar molt malestar entre PSC, ERC i ABG, ja prou molestos després que minuts abans el govern (CiU, l'Agrupació, PP, GIT i una regidora no adscrita) hagués rebutjat una moció conjunta de l'oposició per reclamar una comissió permanent d'Hisenda.

«L'alcalde va decidir de manera arbitrària establir el límit de temps, i en cap moment el reglament orgànic municipal preveu una possibilitat així», va lamentar la regidora del PSC, Susanna Navarro.

Des d'ABG, el seu portaveu, Lluís Suñé, critica que les limitacions no s'hagin consensuat en junta de portaveus. «És l'únic espai de debat que tenim, i ens el retallen», va comentar.
No és el primer problema de comunicació entre govern i oposició des que es va produir el relleu a l'executiu l'estiu passat.

En els darrers mesos s'han produït queixes per la votació de temes sobre els quals l'oposició no havia rebut, al seu parer, la informació amb prou antelació, com va ser el cas de les ordenances fiscals i el projecte d'aparcament a Filadors.


Precisament, els tres grups van lamentar que l'executiu vetés dijous també la proposta de nova estructura de treball que l'oposició defensava amb la creació d'una comissió que es reunís cada dos mesos per tractar dels temes d'Hisenda.

«Estem molt decebuts, perquè era una proposta amb bones intencions i que hauria beneficiat tothom», va afirmar el portaveu d'ERC, Gerard Ciuró. La voluntat de l'oposició era aplicar aquest model de treball conjunt a altres àrees municipals.


LES FRASES

SUSANNA NAVARRO regidora del psc «El govern improvisa i no té capacitat de reacció. Tot plegat li dificulta aconseguir la unanimitat»

GERARD CIURÓ
portaveu d'ERC «No compten per res amb l'oposició, i això els pot passar factura, perquè un dia o altre pot ser que ens necessitin»

LLUÍS SUÑÉ portaveu d'abg «Cal que el govern rectifiqui les formes i trenqui la desconfiança. Hem de poder fer aportacions»

DANIEL MASAGUÉ alcalde de torredembarra (CiU) «Pretenc regularitzar la participació als plens, però espero arribar a un acord amb tots els partits» «Demano propostes, i ningú diu res»

L'alcalde de Torredembarra, Daniel Masagué, va vincular ahir el rebuig a la comissió d'Hisenda defensada per l'oposició a problemes de reorganització interna. «Ara mateix és impossible tècnicament, ja que tenim moltes baixes de personal que no hem cobert per estalviar», va afirmar. Tot i això, es va comprometre a crear aquest òrgan de treball «abans de sis mesos», un cop s'hagués normalitzat la situació interna. Masagué, però, va lamentar que l'oposició parli de falta de debat quan «no han fet cap aportació als pressupostos» tot i que, segons l'alcalde, se'ls ha sol·licitat. Pel que fa a la limitació de temps als plens, va afirmar que s'intentarà consensuar una solució amb tots els grups. «Vaig atrevir-me amb aquesta mesura perquè ningú m'havia proposat cap alternativa més», va assegurar.

dissabte, 28 de febrer del 2009

Els projectes presentats al Feder pel món local de tot Catalunya cauen prop del 50%




El director general d'Administració Local, Carles Bassaganya, ha explicat aquest dissabte al matí a Tarragona que els projectes presentats pel món local arreu del país perquè puguin ser cofinançats pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder) amb vista al quadrienni 2007-2010 han caigut prop d'un 50%.

En total, a tot Catalunya s'han presentat 566 sol·licituds de cofinançament. Segons Bassaganya, entre els motius que justifiquen aquesta davallada hi ha el canvi de prioritats i per tant, d'elements que poden ser finançats, que el projecte tingui un cost mínim de 200.000 euros o bé, que l'ajuda del fons sigui, com a màxim, del 50% del cost total del projecte.

dimarts, 24 de febrer del 2009

Idees (2)



L'Ajuntament de Bonastre arranja un tram del camí de Salomó


L'Ajuntament de Bonastre ha dut a terme l'arranjament d'un tram del camí de Salomó amb un mètode experimental.

La primera fase, feta fa dos anys, va consistir a pavimentar-lo amb formigó; en aquesta fase, en canvi, s'ha utilitzat un mètode que aprofita el mateix sòl del camí per compactar-lo i endurir-lo, amb la qual cosa s'aconsegueix una duresa i impermeabilització similars a les de la pedra però sense l'impacte visual del formigó.

Aquest mètode s'ha aplicat a Bonastre després de les proves auxiliars fetes en punts de la demarcació de Lleida i sota el consell de l'arquitecte municipal Josep Almirall Montserrat.

dissabte, 21 de febrer del 2009

Idees (1)



Adjudiquen el Casal de Joves de Reus per prop de 650.000 euros a l'empresa reusenca Angullo

L'Ajuntament de Reus ha adjudicat les obres de construcció del futur Casal de Joves per un import de 649.997,25 euros a la societat reusenca Angullo Empresa Constructora SA. El termini d'execució del projecte és inferior als 12 mesos i es preveu que estigui en funcionament la primavera de l'any vinent. A banda dels serveis administratius de la regidoria de Joventut, dels espais destinats a entitats, i dels bucs musicals d'assaig projectats; el titular de Joventut, Ernest Paris, ha explicat que la Generalitat vol tenir presència al Casal i que per tant l'equipament esdevindrà 'finestreta única de serveis'. A més, també ha anunciat la intenció de que el Casal de Joves aculli aules d'estudi nocturnes.


El regidor de Joventut de l'Ajuntament de Reus, Ernest París, ha explicat que la idea és que el Casal de Joves, que s'ubicarà a La Palma, tingui una 'barreja d'usos' i que siguin les pròpies entitats juvenils de la ciutat les que marquin les activitats que s'hi portin a terme. Així, aquelles associacions que no disposin de local propi, podran utilitzar les instal·lacions del Casal. A més, el Casal de Joves acollirà les dependències de la regidoria de Joventut.

París també ha anunciat que s'estan mantenint converses amb la Generalitat perquè Joventut pugui disposar d'un espai a l'equipament perquè el Casal de Joves de Reus esdevingui 'una finestreta única de serveis'. En el mateix sentit, s'està parlant amb la Universitat Rovira i Virgili perquè el Casal pugui acollir aules d'estudis nocturnes que estarien habilitades sobretot en èpoques d'examens. D'aquesta manera es donaria solució a la demanda existent d'un espai d'aquestes característiques a la zona nord de la ciutat.


D'altra banda, el regidor de Joventut, Ernest París, s'ha mostrat satisfet perquè l'empresa adjudicatària sigui de la ciutat de Reus.

L'equipament

El Casal de Joves tindrà una superfície construïda de 850,51 metres quadrats repartits en una planta baixa, un soterrani i dues plantes d'alçada, que acolliran un espai de bar, d'Internet, recepció i sala de trobada, una sala per a entitats juvenils, una sala de reunions, un espai per a assaigs musicals i un despatx.

El projecte es disposa en dues peces clarament diferenciades, un paral·lepípede de tres plantes situat sobre les alineacions dels carrers de Castellvell i de Tívoli, amb una façana estreta al carrer de Castellvell i una planta soterrani sota rasant; i un porxo que connecta els dos elements anteriors i l'edifici actualment existent a la Palma sobre el passeig Mata sense interferir ens els plàtans actualment plantats al jardí.

La planta soterrani acollirà els espais per a assaigs musicals, amb tres 'boxes' insonoritzats, dos de 17,95 metres quadrats i un de 27,95. A la planta baixa s'hi ubicaran, a part de l'accés i la sala, el punt d'informació juvenil, i una sala gran en la que s'hi instal·laran els serveis de trobada, bar i Internet.

Totes les peces estaran vidriades per donar continuïtat visual amb el jardí i el carrer. Pel que fa a la planta primera, s'hi instal·laran les sales de reunions i d'entitats juvenils, un petit magatzem i un servei higiènic. Les peces s'ordenen al llarg d'un passadís vidriat amb vistes al jardí.

La segona planta estarà distribuïda amb una gran sala separada per l'escala, el magatzem i el servei higiènic. Aquesta sala pot ser compartimentada en dos o més de menor dimensions. Les dues testeres d'aquest volum disposen les terrasses, una sobre el jardí i l'altra sobre el carrer de Castellvell.

dijous, 19 de febrer del 2009

El PSC demana al Congrés que la directiva de pirotècnica no afecti les festes del foc


El PSC ha presentat una proposició no de llei perquè la transposició de la Directiva Europea sobre la posada en el mercat d'articles de pirotècnia 'no afecti a elements bàsics de les nostres festes, tradicions i enriqueixen i acreixen un patrimoni'. Una patrimoni, afegeix la iniciativa, 'que és de tots, i al que, tant des del punt de vista turístic com cultural, no hem de renunciar'. Per tot això, el PSC defensa que en el desenvolupament reglamentari que es derivi d'aquesta transposició es tinguin en compte aquestes manifestacions culturals perquè la norma finalment aprovada no vagi en menyscapte de les festes del foc. La iniciativa busca que s'estableixi una normativa específica, per al cas de la pirotècnia, diferent de la què regula la resta del material explosiu, tenint en compte les especificitats i usos d'aquest tipus d'elements en activitats culturals i festives. També que s'incloguin disposicions que, sense perjudici del manteniment de la seguretat pública, permetin la continuïtat dels costums i manifestacions culturals associades a la pirotècnia i vinculades a la cultura del foc. I per últim, que durant el procés d'elaboració d'aquesta norma, es doni audiència i es tinguin en compte els interessos i les opinions de les comunitats autònomes, entitats locals, associacions culturals i de caràcter tradicional afectades. Els socialistes recorden que el 15 de Maig de 1993 es va publicar la Directiva relativa a l'harmonització de les disposicions sobre la posada en el mercat i el control dels explosius amb fins civils. Posteriorment, i amb la finalitat de traslladar correctament el contingut d'aquesta Directiva, es va elaborar i va aprovar un Reglament d'Explosius que comprèn les disposicions relatives als explosius d'ús civil i els articles pirotècnics. El 14 de juny de 2007 es va publicar la Directiva sobre la posada en el mercat d'articles de pirotècnia, que el govern espanyol té l'obligació de traslladar abans del 4 de gener de 2010.

dilluns, 16 de febrer del 2009

L'exèrcit israelià reconeix en una investigació que seria difícil justificar legalment la destrucció a Gaza




Una investigació realitzada per l'exèrcit israelià revela que els estaments militars ho tindran difícil per justificar legalment la recent destrucció massiva d'habitatges a la Franja de Gaza, a Palestina. Aquesta és una informació que ha publicat el diari israelià "Haaretz", citant fonts militars que van formar part de la investigació. L'exèrcit israelià ha justificat la mort de civils que ha provocat la seva ofensiva sobre aquests territoris com a "danys col·laterals" per combatre un enemic que s'amaga entre la població civil.


El diari israelià "Haaretz" cita declaracions de fonts militars, que van participar en la investigació del mateix exèrcit, que afirmen que "les àrees on es van produir els combats i s'hi van provocar danys incalculables, són molt difícils de justificar des d'una perspectiva legal". Unes dificultats que, segons les mateixes fonts citades per la publicació, consideren que s'accentuaran si "les justificacions se sol·liciten per a procediments legals iniciats per organitzacions internacionals".

Durant l'ofensiva israeliana a Gaza, iniciada el 27 de desembre i que es va perllongar 22 dies, l'exèrcit israelià xifra en centenars els habitatges que van patir danys, mentre que fonts palestines parlen de milers de cases afectades. Alguns dels immobles van quedar destruïts pels atacs aeris, altres van rebre els efectes del foc d'artilleria o terrestres. Per altra banda, altres habitatges van ser aterrats amb excavadores militars o detonacions controlades ordenades per Israel.

A més de les destruccions d'immobles, l'atac militar israelià també va comportar nombroses pèrdues humanes. Segons ha informat el Canal 3 de la televisió israeliana, aproximadament un terç de les víctimes eren civils, mentre que els palestins eleven la xifra a la meitat del 1.4000 difunts. Sobre aquestes morts, l'exèrcit israelià al·lega que són "danys col·laterals", conseqüència inevitable de combatre amb un enemic que "s'amaga entre la població civil o d'un error de l'orientació del foc".

dissabte, 14 de febrer del 2009

Què hi ha a una societat que ens fa córrer mirant als demés?




Sovint malfiem de les nostres idees, Sovint creiem que qualsevol cosa d'altres cases és millor. No pensem que ens cal un primer sacrifici: pensa un mateix. Treballar contra algú, sembla més senzill.


Ens al contrari, ens fa perdre la visió de conjunt i el referent de les nostres entitats. Per a valorar la feina cal treballar, i Molt.


Cal pensar i escriure. Cal escoltar i meditar.


Per a conjuntar o contrastar idees, cal tenir-les prou conreades. No inamovibles i resistents a ser esporgades. Planificar passa per a parlar i opinar amb fonaments i visió de conjunt, àmplia i generosa la mirada i ferma i generosa la intenció.


La gran conversa està pendent. Però no és perd el temps parlant d'equipaments.


On acaba Torredembarra? No responguem de memòria ni amb presses.


Què és Torredembarra, ara? Un dibuix que difumina les fronteres per a no entrar en debats pendents.


El dibuix general i la nova organització per a fer-la possible serà una feina gran i difícil. Ens caldrà re aprendre a tots a parlar i a pactar. A pactar idees i no seqüències numèriques que permetin signar decrets.


Necessitem molt més. I per aquesta tasca ens caldrà agafar la confiança en temes de grandària més assequible com equipaments o com ha de funcionar el futur auditori.


Seguim treballant en el que podem fer cadascú i així davant de les invitacions de treball més plural farem més que queixar-nos o malfiar.

dissabte, 7 de febrer del 2009

La participació ciutadana esdevé el fet més diferencial de la política d'aquest segle vint-i-un.



Les noves transformacions polítiques tendeixen cap a consells de tot tipus per a vetllar per la representativitat per una banda, però també, i més important, per l'accés del poble als centres de decisió.

Coordinadores d'Associacions de veïns, d'entitats, d'associacions etc. esdevenen un referent importantíssim a molts pobles i ciutats d'arreu. Fins i tot les noves tecnologies han permès un apropament de la ciutadania al procés democràtic.


Em línies més properes, Torredembarra portava una línia molt decidida en aquest sentit. Un Consell Municipal de Sostenibilitat i els Patronats de Cultura i Turisme, significaven el primer esglaó en aquest procés d'acostar les decisions als veïns i veïnes, i les seves opinions a l’administració local. Quedava força feina, sens dubte.


La realitat és desencisadora. Des de fa uns mesos, venim detectant una progressiva desactivació de la participació. Un motiu és prou clar: Ja no és convoca als veïns i veïnes que participaven a les comissions dels Patronats. A les Juntes els ordres del dia arriben o massa just o massa tard, i sempre amb les paraules “assabentar als membres” enlloc de punts oberts a on parlar. El Consell de Sostenibilitat també està patin una desacceleració que posa en perill la seva supervivència.

divendres, 30 de gener del 2009

Del yin i del yan


Treballar i punt és una bona opció, com negar-ho?.

Però
el treball sempre ha estat envoltat d'observadors. I fins i tot "voyeurs".

I, és que no caldria que tots ho fessin tot, Cada organització ha de reconèixer entre els seus components els que articulen, els que imaginen, els que redacten, els que donen suport, els que volen participar fins al extrem i als que volen estar a prop. De segur que ampliaríem la llista força més.

Però com les obres públiques, a on sempre hi ha algú mirant, totes les accions tenen interpretadors. Des de la serenor, rés a dir. Des de la precipitació.
inacceptable.

Compte amb els desenfeinats que omplen de comentaris l'espai de les
idees i de les reflexions. Compte! Tan se val el color de la seva adscripció política!.

Son passejadors del comentari fàcil, de
l'avorriment menys sofert i de la maledicència fruit de la ignorància.

Cal seguir treballant i no confondre la contrarietat amb l'emprenyament fort i fonamentat. Cada dia cal respirar profundament i seguir construint idees i
futur. No tirem per terra mesos amb una tarda de contrarietat.

No veiem monstres a on hi ha tan sols imperfecció.
Construïm i sapiguem reconèixer el millor de tots nosaltres. És el preu de ser d'esquerres.

Torredembarra necessita serenor i treball, defugir del "tot és igual i tan li fot".

Yin, treball i debat...
Yan Córrer, córrer i no tenir ni destí ni fita.

dimarts, 27 de gener del 2009

La Torre s'en va a Madrid




Es va signar un important acord turístic. La Diputació, El Patronat de Turisme de Torredembarra i així fins a vint-i-cinc.

De fet és una renovació, però el que importa és l'important. Estarem a Madrid uns pocs dies. Per explicar la Costa Daurada i Torredembarra en concret.

A aprendre dels altres i a madurar idees. Lluny de casa, amb serenor i contrast. Bé.

Quan facin un saló internacional de la participació hauríem de tenir un estand. Just pel mateix : Per A aprendre dels altres i a madurar idees

dilluns, 26 de gener del 2009

Doncs, podria ser millor.. però és

La Quar i Arres són els únics municipis que no han presentat projectes al Fons Estatal d'Inversió Local

Madrid (ACN).- La Quar (Berguedà) i Arres (Val d'Aran) són els dos únics municipis catalans que no han presentat cap projecte al Fons Estatal d'Inversió Local. El Ministeri d'Administracions Públiques (MAP) ha rebut 30.907 projectes de 8.107 municipis (el 99,94% del total) per a ser finançats amb càrrec al Fons Estatal d'Inversió Local, segons ha informat en roda de premsa la titular del departament, Elena Salgado. L'import total de les iniciatives presentades ascendeix a 7.998.697.303,69 euros, la pràctica totalitat dels 8.000 milions destinats a aquesta mesura, i s'estima que aquestes inversions generaran 278.518 llocs de treball directes.


Elena Salgado ha explicat els responsables del municipi de La Quar van manifestar al ministeri que 'No estaven interessats' en el Fons Estatal d'Inversió Local i que els responsable del municipi d'Arres havien explicat que no tenien cap projecte a fer. A part de La Quar i d'Arres, hi ha tres municipis més de l'estat espanyol que no han presentat cap projecte: Zugarramurdi (Navarra), San Juan de la Encinilla (Àvila) i Illán de Vacas (Toledo).

Del total de projectes presentats, el 31,79% són obres de rehabilitació i millora d'espais públics, el 28,89% són equipaments i infraestructures de serveis bàsics i el 17,47% correspon a equipaments i edificis culturals, educatius i esportius. També s'han registrat projectes d'edificis i equipaments socials, sanitaris i funeraris (8,41%), de promoció de la mobilitat i seguretat vial (3,63%), de conservació del patrimoni històric i municipal (2,67%), d'estalvi i eficiència energètica (2,20%) i de supressió de barreres arquitectòniques (2,20%). A més, els consistoris han sol·licitat finançament per a obres de protecció del medi ambient (1,32%), de promoció industrial (0,65%), de promoció turística (0,56%) i de prevenció d'incendis (0,21%).

Segons la ministra, 'els projectes presentats responen a necessitats reals que els ajuntaments, en exercici de l'autonomia municipal i dintre del seu àmbit competencial, han considerat prioritaris'. A més, Salgado ha destacat que l'execució de les inversions finançades amb el fons suposarà una 'considerable millora en les infraestructures i equipaments de les entitats locals'.

Els consistoris han pogut presentar projectes, tant de manera individual com reunits en mancomunitats o agrupacions de municipis. En concret, 8.093 ajuntaments han registrat sol·licituds individuals, a les quals caldria afegir les presentades conjuntament per set mancomunitats i dues agrupacions. Els dos primers ajuntaments que van sol·licitar finançament per als seus projectes van ser Fuensalida (Toledo) i Ribafrecha (La Rioja). Les dues últimes sol·licituds registrades han procedit de Agüimes (Las Palmas) i Vallelado (Segòvia), encara que ambdues poblacions havien presentat altres sol·licituds amb anterioritat.

La ministra ha recordat que tots els ajuntaments, independentment de la seva grandària, han pogut relacionar-se amb l'Administració General de l'Estat per a la presentació de projectes d'una forma senzilla i àgil. Per a la titular d'Administracions Públiques, el procediment electrònic incorporat per a la gestió del fons ha suposat una fita per a la generalització de l'ús de l'administració electrònica en els consistoris. Durant el procés de tramitació de les sol·licituds, més de 150 funcionaris del Ministeri d'Administracions Públiques i de les delegacions i subdelegacions del Govern s'han dedicat a gestionar l'important volum de treball que ha suposat aquesta iniciativa.

diumenge, 25 de gener del 2009

Tot a un número...




L’Ajuntament de Torredembarra aprova destinar els 2,5 milions d’euros del Fons Estatal d’Inversió Local a la construcció de l’aparcament soterrani de Filadors
L’alcalde assenyala que és una oportunitat per al desenvolupament del municipi que no es pot deixar perdre
Torredembarra sol·licitarà els 2,5 milions d’euros previstos per al municipi dins del Fons Estatal d’Inversió Local per a la construcció de l’aparcament soterrani del carrer dels Filadors. Així ho va acordar el ple de l’Ajuntament que es va dur a terme aquest 22 de gener al vespre. L’alcalde, Daniel Masagué, ha destacat que no es pot deixar perdre aquesta oportunitat perquè sense aquesta aportació extraordinària d’inversió estatal, en un moment de crisi econòmica com l’actual, l’Ajuntament tardaria anys a poder tirar endavant un projecte que, per altra part, es clau per al desenvolupament present i futur de la Torre, ja que la manca d’aparcament frena el creixement del municipi. Per a poder ajustar el pressupost a la dotació pressupostària prevista per l’Estat, el projecte s’ha hagut de reformar. Els principals canvis amb l’anterior són pel nombre de places, ja que de moment no es construirà en el subsòl dels dos edificis que s’han de construir a l’entrada pel carrer dels Filadors, tot i que es deixarà preparat per a poder-ho fer més endavant, i s’utilitzarà un sistema de prefabricats. No s’ha inclòs la urbanització de la plaça que també quedarà per definir a través d’un procés de participació ciutadana. L’alcalde ha explicat que es continua apostant per fer l’aparcament subterrani perquè aquest fet permet recuperar i condicionar un espai públic a la seva part superior que esdevindrà una plaça amb opció d’incloure un equipament públic, zona comercial, lúdica i de restauració.
Principals característiques del projecte:

Ubicació: espai interior de l’illa de carrers dels Indians, dels Filadors, d’Antoni Roig i de Gibert. Superfície total construïda: Estructura subterrània de dos nivells amb accés mitjançant rampa amb entrada per la plaça i sortida pel carrer dels Filadors. 6.769,02 m2 en dos pisos soterranis. Nº de places: 226 per a vehicles i furgonetes (10 de les quals seran adaptades per a persones amb mobilitat reduïda) i 35 per a motocicletes. Hi haurà places més àmplies per a vehicles de mida familiar. Termini d’execució: 9 mesos. Cal tenir en compte que el sistema de prefabricats permet acabar l’obra en un termini de temps més curt i el muntatge és més ràpid. A més, permet anar construint l’estructura al mateix temps que s’excava. Llocs de treball: Hi haurà una mitjana de 50 treballadors de diferents oficis al llarg dels 9 mesos de durada de l’obra. Pressupost per contracte: 2.570.577,99 IVA inclòs. L’alcalde, Daniel Masagué, ha explicat que és conscient de la responsabilitat que comporta la construcció d’aquest projecte, que ha d’estar finalitzat el pròxim 31 de desembre (aquesta és una de les condicions que estableix el Fons Estatal d’Inversió Local) però que ell mateix es posarà al capdavant del control de la seva correcta execució per garantir el compliment dels terminis.
La sol·licitud de rebre la inversió de 2,5 milions d’euros i el projecte bàsic de l’aparcament es va aprovar amb els vots favorables de l’equip de govern (CiU, l’Agrupació, PP, GIT i regidora no-adscrita), les abstencions del PSC i ABG i el vot en contra d’ERC.

Les formes en contre, l'oportunitat mal entesa s'absté i el dubte de si cal també. Més o menys

diumenge, 18 de gener del 2009

L'exèrcit israelià anuncia una retirada gradual de Gaza


Els fets a Gaza han donat aquest diumenge un tomb esperançador que faltarà veure com es concreta.

Les tropes israelianes han començat a retirar-se de forma gradual de territori palestí hores després que Hamas hagi anunciat un alto el foc immediat i donat una setmana a l'exèrcit hebreu per abandonar la franja. En la plana diplomàtica, doble cita internacional a Egipte i Israel.

A la primera els líders han reclamat una pau duradora així com la necessitat de reconstruir Gaza i que Israel pugui viure segur i han anunciat dues cimeres per aconseguir aquests objectius. La segona trobada ha estat a Jerusalem, on el primer ministre israelià està reunit amb una delegació de líders europeus i del Pròxim Orient.
L'exèrcit d'Israel es replega de la Franja de Gaza.

Així ho han confirmat fonts militars hebrees sense detallar en quin nombre ni de quines zones. Tampoc han precisat quan es completarà aquesta retirada. Malgrat el secretisme hebreu, testimonis presencials asseguren que blindats i diverses unitats d'artilleria han abandonat algunes posicions clau a la ciutat de Gaza així com a la carretera que mantenien tallada per aïllar la capital i el nord de Gaza del sud i centre de la franja. Aquests s'han traslladat, segons aquestes fonts, a zones frontereres.


L'inici del replegament té lloc després que aquesta matinada entrés en vigor l'alto el foc unilateral declarat per Israel. El primer ministre israelià, però, havia anunciat que les tropes es mantindrien en territori palestí algun temps més. Per la seva banda, Hamas, que en un primer moment va rebutjar la treva israeliana, ha canviat d'opinió aquest diumenge i junt amb altres milícies palestines ha anunciat un cessament d'hostilitats d'una setmana, termini que dóna a l'estat jueu perquè les seves tropes abandonin Gaza.

El fràgil alto el foc a Gaza, com el mateix primer ministre israelià l'ha qualificat, ja s'ha trencat aquest diumenge, només sis hores després que es fes efectiu. L'exèrcit israelià ha llançat un raid aeri sobre la franja en resposta al llançament de míssils contra la ciutat d'Sderot. A Khan Younis, els trets dels blindats israelians han causat un mort, el primer des de la teòrica fi de la violència.

Concentració a Torredembarra per demanar la fi de la violència a Gaza.



La Plataforma Baix Gaià-Pau a Palestina ha lamentat aquest dissabte a la tarda que la imminent treva per part d'Israel sobre Gaza anunciada aquest migdia per l'alt representant de la Unió Europea (UE), Javier Solana, sigui 'únicament' temporal. Segons el portaveu de la Plataforma, Lluís Suñé, cal que l'aturada bèl·lica sigui 'definitiva'. Suñé ha dit que en aquests moments és necessari que la UE es 'posicioni i posi fre' a la política interessada dels Estats Units. El portaveu de la Plataforma ha fet aquestes declaracions amb motiu de la concentració feta a Torredembarra (Tarragonès) amb la finalitat d'exigir de manera 'radical i immediata' que Israel deixi de bombardejar Gaza. Mahyoub Saleh Shaqadan, que havia de fer una conferència sota el nom 'Orígen i situació actual del conflicte palestí', finalment no ha pogut assistir a l'acte ja que, segons l'organització, havia d'assistir a un altre acte a Calafell (Baix Penedès). Tot i així, aquesta conferència, ajornada per al proper dissabte 'pretén explicar', els orígens del conflicte palestí i quina és la realitat més enllà del que els mitjans de comunicació difonen, ha explicat Suñé.
La Plataforma Baix Gaià-Pau a Palestina s'afegeix d'aquesta manera a la crida a favor de la Pau i en contra de tot tipus de violència a la Franja de Gaza. Amb aquesta concentració, la Plataforma desitja una sortida dialogada del conflicte i l'aplicació de les resolucions de l'ONU. Diferents membres dels grups polítics del consistori han fet acte de presència a la concentració a la qual hi han assistit una cinquantena de persones. Com ja va succeir la setmana passada, aquesta manifestació s'ha dut a terme a altres punts del país com Girona amb la finalitat de demanar la fi de l'atac d'Israel contra el poble palestí i el rerefons que el govern de la Generalitat i el de l'Estat aturin qualsevol relació comercial amb Israel.

dimarts, 13 de gener del 2009

Els responsables francès i espanyol per Europa demanen l'alto el foc a Gaza per prosseguir amb la Unió pel Mediterrani

12.01.2009 20.48 h

París (ACN).- París.- Els secretaris d'estat per Europa francès, Bruno Lemaire, i espanyol, Diego López Garrido, han demanat aquest dilluns a París l'alto el foc entre Israel i els palestins a la banda de Gaza perquè es pugui constituir el secretariat de la Unió pel Mediterrani, amb seu a Barcelona. 'Una vegada tinguem l'alto el foc i la pau, crec que els treballs sobre la Unió pel Mediterrani -més necessaris que mai- es podran prosseguir per donar resultats concrets', ha manifestat Lemaire sobre el fet que aquest secretariat, previst pel maig, es pugui bloquejar perquè, entre els sotssecretaris, se n'ha d'escollir un d'israelià i un altre de palestí.
'Actualment, s'està fent un treball per la comunitat internacional i la Unió Europea. Hi ha una resolució que Bernard Kouchner (ministre francès d'Exteriors) va fer adoptar al Consell de Seguretat fa uns dies', ha explicat Lemaire per justificar la seva esperança en l'alto el foc i la possible entesa per escollir aquests dos sotssecretaris israelià i palestí.


'La Unió pel Mediterrani és la bona resposta perquè permet, justament, el diàleg entre els pobles i que hi hagin projectes concrets per comprendre's millor', ha dit en un primer moment el secretari d'estat per Europa francès respecte la conversa amb el seu homòleg espanyol sobre la guerra a Gaza.

'La Unió pel Mediterrani, quan s'està vivint una catàstrofe humanitària a Gaza, és un projecte que encara puja més el seu valor per aportar estabilitat i progrés a aquesta zona', ha declarat pel seva part López Garrido sense referir-se directament a la qüestió de la constitució del secretariat.

Aquest, que tindrà la seva seu al palau de Pedralbes de Barcelona, comptarà amb un secretari de la riba sud i sis sotssecretaris: tres de la Unió Europea (Itàlia, Grècia i Malta), un altre de la riba sud, un de Turquia i dos d'Israel i els palestins, segons es va acordar en la reunió de ministres d'Exteriors a Marsella, a principis d'octubre passat.

diumenge, 11 de gener del 2009

El conflicte de Gaza amenaça el secretariat euromediterrani, El Govern català confia, amb tot, que la guerra a Palestina no bloquegi el procés





El conflicte desencadenat amb la invasió israeliana de la franja de Gaza amenaça de dificultar la formació del secretariat permanent de la Unió pel Mediterrani, la seu del qual s'ubicarà a Barcelona. Al novembre els ministres d'Afers Estrangers dels 43 països membres de l'organització van decidir no només que la seu s'ubiqués a Barcelona -al palau de Pedralbes- sinó també que el secretari general de la Unió pel Mediterrani correspondria a un país de la ribera sud i hi hauria cinc subsecretaries generals que ocuparien Israel, Palestina i tres països de la Unió Europea (Malta, Itàlia i Grècia). Fonts coneixedores del procés han reconegut a Efe que els prop de 900 morts registrats ja després de la invasió israeliana de Gaza poden "pesar" en la negociació i "posar difícil" el consens al voltant de la designació dels subsecretaris generals israelià i palestí. Això no obstant, des de la Generalitat es confia que la guerra al Pròxim Orient no bloquegi el procés euromediterrani.

La secretària de la Generalitat per a la UE, Anna Terrón, ha explicat a Efe que "de moment" les converses per posar en marxa el secretariat permanent "segueixen avançant". De fet, per a aquest mateix mes estan previstes reunions d'alts funcionaris dels 43 països membres de l'organització, que ja estan elaborant els estatuts del secretariat permanent. En la conferència de Marsella es va acordar que abans del mes de maig s'havia d'aprovar un acord entre Espanya i el secretariat sobre el funcionament de la seu, així com l'estatut autònom del secretariat i l'estatus del personal que estigui al seu càrrec. Terrón ha afirmat que "espera" que es compleixin els terminis i que les hostilitats entre israelians i palestins no es tradueixin en un veto mutu als seus candidats respectius a ocupar les dues subsecretaries generals que els corresponen.

El Procés de Barcelona, que va donar origen el 1995 al projecte euromediterrani que va cristal·litzar l'any passat a la Unió pel Mediterrani, "va mantenir un nivell alt de cooperació durant 13 anys malgrat el conflicte" i es va convertir en l'"únic fòrum" on israelians i palestins participaven en projectes conjunts de cooperació, ha recordat Terrón. Quant al futur secretari general de la Unió pel Mediterrani, encara no s'ha decidit qui serà l'elegit.

El passat 20 de novembre, el president del Govern central, José Luis Rodríguez Zapatero, va manifestar el seu suport que sigui un tunisià qui estigui al capdavant del secretariat, després d'haver rebut el suport de Tunísia al fet que Barcelona fos la seu de l'organisme.

Un informe oficial del Govern espanyol admet l'exportació de material bèl·lic a Israel per valor de més de 1.550.000 euros.



Israel es va armar durant el primer semestre de 2008, sis mesos abans de la invasió de Gaza, i és un bon client de la indústria armamentística espanyola.

Així ho reconeix el propi Govern en el seu últim informe sobre el control de comerç exterior de material de defensa i de doble ús remès recentment al Congrés dels Diputats pel ministeri d'Indústria. Segons aquest document, Espanya va exportar a Israel durant aquest període material bèl·lic per valor de 1.551.933 euros.

La pràctica totalitat, en concret el 94,13%, tenia com destinatari a les Forces Armades de l'Estat hebreu. Sistemes de visió nocturna. En concret, Espanya va exportar "armes de canó de ánima llisa amb un calibre inferior a 20 mil·límetres" definició que inclou, entre uns altres, fusells, pistoles, metralladores, silenciadors, carregadors i visors per un valor de 91.045 euros.

No obstant això, el gruix de l'exportació, 1.460.888 euros, es refereix a material que l'informe denomina "equips de formació d'imatge o de contramedida". Un epígraf que inclou des de càmeres fins a equips de formació d'imatges d'infrarojos i tèrmiques, i equips sensors d'imatge per radar utilitzats per a la localització nocturna d'objectius, segons fonts militars. Más que en tot 2007.

Aquestes xifres revelen un augment considerable en l'exportació de material de defensa a Israel per part d'Espanya. De fet, els 1.551.933 euros exportats en els primers sis mesos de 2008 superen ja el valor de tot el material bèl·lic venut a l'Estat hebreu durant 2007, quan la lliuraments van arribar un import total de 1.515.934 euros, segons l'informe sobre aquest any que la secretària d'Estat de Comerç, Silvia Iranzo, va lliurar al Congrés el passat mes de setembre. Un augment que és encara més cridaner si es compara amb 2006. Aquest any, la venda de material bèl·lic a aquest país va anar de només 441.335 euros, dels quals, a més, només el 36% anava destinat a les Forces Armades israelianes.

Segons els informes d'aquells anys, llavors Israel va comprar també a Espanya armes lleugeres i "equips de formació d'imatge o de contramedida", com ara. Encara que en 2006 i 2007 també es van incloure partides per a l'adquisició de "bombes, torpedes, coets i míssils" i "explosius.


Publicat en diferents mitjans i a Publico.es

dissabte, 10 de gener del 2009

El govern envia al Ministeri un document amb les observacions formulades a la proposta de reforma del sistema de finançament





La part catalana de la Comissió Mixta d’Afers Econòmics i Fiscals s’ha reunit aquest migdia per aprovar el document que recull les seves observacions a la darrera proposta del Ministeri i que al mateix temps fixa les condicions perquè la Generalitat pugui acceptar el nou model de finançament que ha plantejat el govern de l’Estat. L’informe conté un llistat dels punts on s’han detectat avenços des de la proposta formulada el passat més de juliol i dels punts on encara es detecten insuficiències respecte al que marca l’Estatut. El document, que ja s’ha tramès al Ministeri d’Economia i Hisenda, conclou que “en el seu estadi actual, el text tramès per l’Administració General de l’Estat no permetria arribar a un acord amb la Generalitat de Catalunya”.
Tot i que hi detecta alguns avenços respecte al document del passat mes de juliol, el govern català considera “insuficient” la darrera proposta del Ministeri. En primer lloc, perquè no garanteix que es compleixin tots els preceptes que estableix l’Estatut en matèria de finançament. En segon lloc, perquè el model plantejat no garanteix que es produeixi un canvi real respecte a la situació actual. És a dir, no assegura que existeixi un mecanisme d’anivellament que apropi les posicions relatives de les comunitats autònomes en recursos per càpita, però que no les inverteixi. Finalment, perquè resulta impossible valorar el model sense conèixer les quanties i els percentatges.
El document conclou que donada la insuficiència i inconcreció de la proposta, així com la inexistència d’una quantificació i de les garanties necessàries per assegurar el desenvolupament complet de l’Estatut, cal una reformulació de la mateixa.
Observacions de la Generalitat de Catalunya
a la proposta base per a un acord de reforma del sistema de finançament de les comunitats autònomes
resum
La proposta del Ministeri d’Economia i Hisenda conté avenços respecte al document presentat el passat mes de juliol, però són encara massa inconcrets per poder garantir que seran efectius. A més, el document presenta clares insuficiències en punts essencials per a la definició del model. Les més significatives són:
- Per al govern de la Generalitat, és fonamental el compliment de tots els preceptes estatutaris i la proposta del govern de l’Estat no ofereix prou garanties en aquest sentit.
- El nou model ha de suposar un canvi real respecte a la situació actual. Els ingressos de la Generalitat han de procedir dels seus impostos i ha d’existir un mecanisme d’anivellament que apropi posicions, però que no les inverteixi. Tampoc aquest punt està assegurat amb la proposta que formula l’Administració General de l’Estat.
- Resulta impossible valorar el model resultant sense conèixer les quanties i els percentatges pendents de determinar. Segons com aquest es concretin,el model pot ser o no acceptable.
Per tot això, en el seu estat actual el text tramès per l’Administració General de l’Estat no permetria arribar a un acord amb la Generalitat de Catalunya.
El criteri bàsic que ha d’utilitzar el govern a l’hora de valorar la proposta del Ministeri és el del compliment de l’Estatut. Així, de la concreció de la proposta elaborada pel govern de l’Estat podria desprendre-se’n un model coherent amb l’Estatut. Però també podria concretar-se’n un que hi entrés en oberta contradicció. En aquest sentit, la Generalitat entén que la proposta del Ministeri ha de reformular-se en la línia que s’exposa en aquest document.
avenços
  • El govern de l’Estat es compromet a realitzar una aportació addicional de recursos al conjunt del sistema amb l’objectiu de resoldre l’actual insuficiència financera de les comunitats autònomes.
  • S’accepta que l’anivellament és un element clau en la concepció del model. El mecanisme d’anivellament s’aplicarà als serveis públics fonamentals de l’estat del benestar (educació, sanitat i serveis socials). Es tracta d’un avenç sempre que la resta de recursos (és a dir, els destinats a finançar la resta de serveis) no s’anivellin i es corresponguin amb la capacitat fiscal de cada comunitat autònoma.
  • Es considera la població com a indicador bàsic per al càlcul de les necessitats. És un pas endavant en la mesura que sigui l’indicador utilitzat per a la distribució de tots els recursos i no només els vinculats a l’aportació addicional que realitzarà l’Estat.
  • Les variables bàsiques (població) s’actualitzaran anualment i els paràmetres estructurals es revisaran cada cinc anys.
  • Es crea un Fons de Competitivitat destinat a les CA que tenint una capacitat fiscal superior a la mitjana acaben disposant d’uns recursos per càpita inferiors a la mitjana. Això permetrà vincular els ingressos de les CA amb la seva capacitat fiscal sempre que es garanteixi que els efectes d’aquest fons no quedaran desvirtuats per l’acció d’altres instruments també previstos pel model proposat.
  • S’accepta la necessitat de compensar els costos addicionals del bilingüisme.
  • Quant als aspectes tributaris, es confirmen els percentatges de participació en els impostos estatals previstos a l’Estatut. També s’amplia la capacitat normativa en l’IRPF i s’adopta el compromís d’elaborar una proposta per a la UE per tal que les CA disposin de capacitat normativa en l’IVA.
insuficiències
La proposta del Ministeri presenta insuficiències rellevants i no suposa la definició d’un model amb objectius i criteris clars i ben definits. La proliferació de fons així com de variables per al càlcul de necessitats poden acabar provocant que es mantinguin i consolidin les anomalies del model actual.
  • El nou model ha de suposar un canvi real respecte a la situació actual, i la proposta del Ministeri no ofereix prou garanties perquè això sigui així. El model ha de garantir que els ingressos de les CA estiguin vinculats als impostos pagats pels seus ciutadans i que el mecanisme d’anivellament apropi les posicions relatives de les CA en recursos per càpita, però que no les inverteixi. Sense haver definit de forma clara i explícita els objectius del model –que poden aplicar-se de forma gradual si és necessari­–, no és possible avaluar si els instruments creats (els diferents fons que planteja el govern) són els apropiats per assolir-los.
  • La proposta del Ministeri no permet afirmar que el model que se’n derivi sigui coherent amb l’Estatut. L’element clau és el mecanismes d’anivellament. L’Estatut proposa que els recursos autonòmics es divideixin en dos blocs:
- Els destinats a l’estat del benestar (educació, sanitat i serveis socials). Estan integrats per una part dels recursos tributaris i pels recursos aportats per l’Estat. Aquest bloc s’anivella completament amb l’objectiu que cada CA disposi dels recursos suficients per prestar aquests serveis en igualtat de condicions.
- La resta de recursos. No s’anivellen i estan integrats exclusivament per tributs. Es distribueixen d’acord amb la capacitat fiscal de cada CA.
  • El model proposat no garanteix que es corregeixin les anomalies actuals. El nou model continua basant-se en el repartiment actual dels recursos; de fet, el consolida. Els canvis que planteja el Ministeri només tenen incidència sobre l’aportació addicional que realitzarà el govern de l’Estat, que es distribuirà tenint en compte, exclusivament, l’increment de la població. Això pot provocar que la distribució global dels recursos continuï essent la mateixa que fins ara. O, dit d’una altra manera, que la posició relativa de Catalunya en recursos per càpita no variï. Només es podran obtenir canvis significatius si la dotació addicional és suficientment important.
  • És imprescindible definir de quina forma evolucionarà el model en el futur amb l’objectiu de garantir que els guanys no només es limitaran a l’any base. Cal establir criteris d’evolució que permetin que, per exemple, els recursos del Fons de Competitivitat creixin a un ritme superior a la mitjana amb l’objectiu de compensar deficiències anteriors. Per la seva banda, també caldria preveure una evolució del Fons de Suficiència Global que afavorís aquelles CA que perceben recursos per sota la mitjana.
  • A l’hora de calcular les necessitats de despesa, la proposta no té en compte variables incloses a l’Estatut com la immigració o els costos diferencials (nivell de preus).
  • Es dupliquen instruments destinats a corregir les desigualtats territorials en renda per càpita. Si l’objectiu del Fons de Cooperació és afavorir el desenvolupament econòmic de les CA amb menys recursos, seria més transparent i efectiu fer-ho a través del Fons de Compensació Interterritorial, que ja existeix.
  • Manquen garanties per a la constitució del Consorci Tributari. L’Estatut atorga a aquest organisme la capacitat per gestionar, recaptar, liquidar i inspeccionar els tributs estatals recaptats a Catalunya, i la formulació que inclou la proposta del Ministeri no li atribueix aquestes competències.
  • Deficiències en el mecanisme d’assumpció de les competències dels òrgans de revisió econòmico-administratius.
  • Falten garanties per al compliment del principi de lleialtat institucional. La proposta del Ministeri no suposa cap avenç respecte al que ja estableix la LOFCA: tot i que aquesta llei reconeix aquest principi, l’Estat l’ha vulnerat de forma reiterada.
  • No existeixen les garanties suficients perquè l’Estat compensi les CA per la supressió de l’impost de patrimoni, que caldria dur a terme d’acord amb la recaptació real.
  • No es reconeix la bilateralitat entre el govern de l’Estat i la Generalitat prevista a l’Estatut, que s’hauria de concretar en el paper central de la Comissió Mixta d’Afers Econòmics i Fiscals en la negociació.

dijous, 8 de gener del 2009

Gaza, Palestina i la República.





Hi han actes convocats per demanar que s'aturi la massacre a Gaza. Pels que tinguin la temptació de pensar que són accions de guerra, dir ben alt que ni a les conteses bèl·liques més clàssiques es bombardeja per aniquilar. Si bé és cert que massa s'aniquila sempre és deixa una porta a la fugida. Els pobles que corren son conquerits.


El poble palestí està pendent de tornar. Potser és el moll de l'ós. Com que la expatriació no ha estat prou efectiva, calen mesures més dràstiques. Més dràstic que l'acord, no hi ha rés. Però això ja son paraules majors.


S'apuntava en una conversa que sembla més possible una involució de la situació arrel de la democratització, en termes més grecs que occidentals, de l'àmplia zona de l'orient pròxim que una solució al conflicte israelià. De moment, no ens ve massa de gust dir-li conflicte palestí-israelià per les grans diferències de situació i d'aniquilació.


Un acord passa pel retorn i la recuperació de territoris, propietats i drets dels primers pobladors de la zona. Un retorn que els israelians no poden plantejar-se. És inviable amb la política de proliferació d'assentaments. Senzillament l'esforç és massa gran per un poble que de la supervivència n'ha fet un arma.


La condemna ha estat generalitzada. Desproporcionat?, com a mínim. Oportuna? sols pels comicis hebreus. Acceptable? per ningú. Si els míssils surten de cada costat, com podem parlar de tres mil vuit-centes víctimes palestines i vint-i-una israelites.


Moltes raons hi han voltant a les taules i a les sobretaules. Lobbies, pressions, acords comercials, comunitats ben representades, una Europa sense política exterior comuna, una naturalesa colonial enmig del mon globalitzat que va prenen força.


Difícil?, potser. Acceptable?, mai.


Aquest cap de setmana cal que les espelmes s'encenguin arreu de Catalunya. A Tarragona començaran a les cinc de la tarda. A la Riera de Gaià a dos quarts de sis i ací, a La Torre a les sis. I així per arreu.


Les dificultats de comprensió, la història malmenada, l'enquistament de polítiques trobades i equidistants poden cedir. Mai sabem quan ni com. Però val la pena encendre una espelma i esperar si aquesta petita claror multiplicada pels milers de ciutadans acaba il·luminant una solució.


Com dèiem avui mateix, quan la república va veure impotent com les forces democràtiques europees miraven cap a un altre banda i el feixisme s'assentava a les nostres terres, devia sentir-se igual de malament. Una mica palestina, sens dubte.

El MAP aprova 1.959 nous projectes corresponents a 339 ajuntaments



S'han aprovat avui els primers 8 projectes d'execució directa per part d'ajuntaments amb menys de 200 habitants


L'import total dels projectes aprovats avui és d'1.250.362.499,11 euros, i s'estima que aquestes inversions generaran 27.209 llocs de treball



7 de gener de 2009. El Ministeri d'Administracions Públiques (MAP) ha aprovat avui el finançament d'altres 1.959 projectes, presentats per 339 ajuntaments, a càrrec del Fons Estatal d'Inversió Local de 8.000 milions d'euros aprovat pel Consell de Ministres el passat 28 de novembre. L'import total dels projectes ascendeix a 1.250.362.499.11euros amb una estimació de 27.209 llocs de treball directes. L'aprovació d'aquests projectes permet als ajuntaments iniciar ja la licitació de les obres.


Entre els projectes autoritzats avui cal destacar els vuit primers d'execució directa, corresponents a sis ajuntaments de menys de 200 habitants: Pradell de la Teixeta (Tarragona), Villar de l'Alzina (Conca), Benaixeve (València), La Cérvola (Conca), Villardiegua de la Ribera (Zamora) i Tresviso (Cantàbria). Es tracta de projectes de menys de 30.000 euros d'import que podran iniciar-se immediatament ja que, en poder executar-los el consistori sense necessitat de comptar amb una empresa, no cal dur a terme el tràmit de l'adjudicació del contracte.


Després de la verificació de les sol·licituds per part de les delegacions i sots delegacions del Govern, el Secretari d'Estat de Cooperació Territorial ha dictat avui la resolució d'autorització per al finançament d'aquests projectes, que ja s'ha publicat en la pàgina web del Ministeri d'Administracions Públiques (www.map.es), d'acord amb el que estableix el Reial Decret Llei que regula aquest fons. L'autorització d'avui comprèn sol·licituds presentades entre els dies 16 de desembre i 4 de gener. Fins avui s'han aprovat 3.878 projectes corresponents a 642 ajuntaments.
Tant la resolució com els llistats dels projectes aprovats poden consultar-se en la pàgina web del MAP.


PROJECTES PRESENTATS


El nombre de projectes presentats ascendeix a 5.166 corresponents a 908 ajuntaments, per un import total de més de 2.500 milions d'euros. L'estimació d'ocupació directe d'aquestes inversions és de 64.887 llocs de treball.


El termini de presentació de sol·licituds per al Fons Estatal d'Inversió Local de 8.000 milions d'euros finalitza el pròxim 24 de gener.

dimecres, 7 de gener del 2009

Reprenem la feina...



Encara ressonen les músiques, els timbals i les converses a peu de taula. Ara, converses distants sobre les rebaixes, potser sobre les loteries i de segur sobre el que cal fer en aquest any que comença.
Sembla premonitori que llegit amb certa imaginació, ens indiqui que podem recomençar el segle. Un dos mil... nou. Una nova oportunitat.
Bé ja dèiem que amb una mica d'imaginació.
De fet començar de nou és un barbarisme acceptat. Sempre si perd alguna cosa amb els re-començaments, però el que cal és agafar ben fort les oportunitats i mirar endavant.
Tan li fa si a la carrossa li feia "perla" la bugia, o si podíem haver estat tots més ben convidats. Si els horaris no eren prou adients i si el fred no va ajudar. Sols son coses que es fan maleir perquè el conjunt no és més bo, més acurat i més participatiu.
Hi ha una nova manera de fer política. Es demanda i s'exigeix, es fa i s'enyora. S'ignora i es troba a faltar.
Una política que dignifiqui la paraula. Que ens faci a tots més satisfets o, com a mínim, que dels errors lleus en surtin somriures perquè la frustració no ens faci perdre el bosc i ens deixi els arbres torçats i malalts com a única visió.
Just ahir, parlàvem que seria bo d'establir la partida extraordinària
anti-crisi com a un fet quotidià. Potser cada tres anys, potser al tercer any de cada cicle municipal. Potser donar l'oportunitat de fer coses més enllà dels errors o de la mala planificació. Una subvenció directa amb mides correctores que esdevingui un impuls extra i inesperat pels programes de govern massa angoixats o encarcarats.
Que es fonamentin en l'ocupació, en
la imaginació, que parlin de la gent.. de les voreres per sobre de les autopistes per un cop... etc.
Hi haurà temps de parlar de mides correctores, d'aspectes per millorar les quantitats de cada vila i de que cal i en quin moment.

Ara ens cal arribar al vint-i-quatre amb els deures fets. Que no son tants. I aprofitar l'extra per redreçar una mica tot el demés.
El que s'esculli no dependrà de deutes o mals inicis. Dependrà del present més absolut.
I participar.
No cal córrer amb armilla tot el camí, tot i que gràcies. El que cal és escoltar. No sigui que fen festivals ens quedem tots sols.
I no sapiguem perquè.