dimecres, 24 de setembre del 2008

La ràdio més propera... pot ser la més llunyana



La ràdio com a mitjà tradicional evoluciona en un context caracteritzat pel creixement de l'oferta de televisió -particularment local i la creació de nous mitjans -com ara Internet-, però també per la implantació de la premsa gratuïta, que han anat afectant, els darrers anys, el seu core business.

Tal com s'ha anat estructurant la ràdio a Catalunya, podem afirmar que la ràdio local, en la seva accepció primigènia (bàsicament una ràdio que emet i treballa només per a la població que abasta la seva potència d'emissió, tenint en compte les particularitats del territori i la seva gent), està quedant reduïda pràcticament al sector públic.

Només 3 freqüències privades d'un total de 94 no formen part de cap cadena autonòmica o estatal: Ràdio Aran, Segre Ràdio i Ràdio Marina. Fins al desembre de 2006 hi hauríem inclòs Ràdio Club 25 però Blas Herrero, propietari de Kiss FM, la va comprar aquell mes juntament amb Ràdio Terrassa8. Per això, cada cop més, el terme "local" en ràdio fa referència o bé al temps de desconnexió programàtica de la cadena o bé a la ràdio municipal o associativa, cultural o de barri.


Malgrat l'augment exponencial del nombre d'emissores d'FM dels darrers anys i també l'increment de l'oferta, la penetració del mitjà sembla estancada. El desembre de 2006 ja s'ha afirmava que l'única ràdio digital que funcionaria amb un mínim de garanties, continuïtat i audiència és la ràdio per Internet.


En televisió, l'àmbit està protagonitzat per les concessions de TDT local.


Passada la febre dels formats juvenils de música de llistes, l'oferta musical ha començat un procés de major implantació entre l'audiència adulta, és a dir, els segments d'audiència a partir dels 25 anys i fins als 40.

Potser aquestes idees ens portin a algunes reflexions. Una pot ser el que cal que ofereixi la ràdio local:

El que "passa a"
El que "afecta a"
El que "se sembla a"
El que "pot inspirar a"
El que "cal saber de"


Per a claus en mà i multi-ofertes, potser caldria analitzar molt acuradament les graelles de mitjans més generalistes i amb més mitjans. Les conclusions són òbvies. Proporcional a la inversió hi hauran més tractament específics.


I quan els visionaris acabin de determinar el que pot agradar a tots i cadascuns dels sector de la societat torrenca... que sumin i restin i, sobretot, ho ordenin en un horari evident i al gust de tothom.


Bona sort!



2 comentaris:

Anònim ha dit...

compte amb la radio. acechan los lobos...

Anònim ha dit...

És la única manera d'assabentar-se del que passa. Seria una molt mala notícia. Pel que entenc, massa gent hi vol posar "cullera". Deixeu als professionals.