diumenge, 4 de maig del 2008

«Salvar el món» rep els premis del jurat i del públic en el Festival Internacional de Curtmetratges de la Costa Daurada


Salvar el món, de David Casals-Roma, va ser ahir la gran triomfadora del I Festival de Curtmetratges en Català de la Costa Daurada (Ficcat), després d'endur-se el premi del Públic i el primer premi de Vídeo. En la categoria Cinema, el guanyador va ser Juanjo Giménez amb l'obra Nitbús. El premi 48 Hores va ser per a Retalls, realitzada per Dídac Meya, Marta Aloy, Clara Civit i Pau Xandri. L'organització diu que està «fins i tot sorpresa» per la qualitat dels treballs i la bona resposta del públic.

Els segons premis de les categories Vídeo i Cinema van ser –respectivament– per a l'obra d'animació Atxim!, de Cristina Jiménez, Albert Casas i Noemí Gala, i per Jingle Bells, de David Casademunt. «L'únic que ens ha sabut greu és haver hagut de deixar fora de la selecció una vintena de creacions boníssimes per falta de dies. No sabíem si en català hi hauria tanta qualitat, i hem quedat gratament sorpresos», diu Antoni Barrero, director del festival.

Barrero també va valorar molt positivament «la gran afluència de públic, sobretot en la sessió de divendres, i la bona actitud que han tingut. També va agrair la «injecció de moral» que va significar l'assistència de Bigas Luna: «Ens ha cuidat molt, i el fet que digués que anàvem pel bon camí ens ha esperonat.» L'escriptor reusenc Jordi Folck va ser el conductor de l'acte de cloenda, que va coronar una actuació de Gerard Quintana, que hi va presentar l'últim disc Treu banya.

La organització va decidir donar un accèssit a l'obra Insomni, feta pels alumnes de 4t d'ESO de l'IES Les Corts, de Barcelona, en reconeixement «del contingut de l'obra i dels valors tècnics i artístics posats de manifest pels joves realitzadors, i també per la tasca pedagògica del projecte Cinema en curts.» L'obra relata l'assetjament escolar des de la perspectiva de la víctima. També es va atorgar un accèssit al curtmetratge Cada dia al dematí, realitzat per Montserrat Raventós, Núria Tort, Jordi Voisín i Carles Romeu. Segons Barrero, «tot i que no entrava en les bases del concurs, l'hem volgut premiar perquè tenia una gran qualitat tècnica i artística».

Pel 2009


Sense perdre l'essència del festival, l'organització prepara un daltabaix de canvis amb vista a la propera edició. Per començar, preveuen ampliar la durada a cinc dies, i celebrar-lo «més cap a l'estiu, per no trepitjar altres certàmens com el Rec, i per no coincidir amb la Setmana Cultural de Roda i així poder fer projeccions paral·leles en altres àmbits». Un altre dels canvis previstos és la introducció de tres guardons més: un per als videoclips, un per als documentals i un per als centres educatius. «Creiem molt interessant el projecte Cinema en curts. Hem rebut dues obres procedents d'instituts i volem potenciar aquest tipus de creacions per l'any vinent», diu Barrero. Per acabar, en la pròxima edició hi haurà també una retrospectiva d'un artista del cinema català, ja sigui actor, director o guionista.

La darrera cançó que es va sentir a Roda va ser una versió acústica de “camins” del darrer treball dels Sopa. Una guitarra multipresent en les mans de Francesc Bertran i la madura interpretació d’en Gerard Quintana.

Enmig la musicació d’un poema de la torrenca d’adopció, Dolors Miquel. Un luxe.



KOM

Com més m’allunyo de mi,
Més se qui sóc.
Com més m’allunyo, més em perdo
Més em recupero.
Com més me’n vai fora de mi
Més endins em trobo.
Com més m’enterro en l’oblit,
Més em recordo i em tinc.
Com més desconec el conegut
Més m’abraço l’abisme i el buit.
Com més travesso els límits imaginats,
Més espai tinc, més camins sóc.
Com més nego l’evidència de l’anàlisi
Més em dibuixo, m’aparec.
Com més travesso els límits
Més m’abasto i em sorprenc.
Com més em moro de mi
Més em visc i més em neixo.
Com menys em tinc,
més em posseeixo.


D. Miquel